Sustinere Bruxelles ViaCarpathica, 2012 1

Susținerea proiectului Via Carpathia, octombrie 2012

La începutul lunii octombrie 2012 am participat la Bruxelles, în calitate de reprezentant al Consiliului Județean Timiș, la o conferință în cadrul căreia s-a dezbătut oportunitatea creării unui important coridor rutier european – Via Carpathia – care să străbată Europa de la nord la sud, pornind din Lituania.

Via Carpathia ar urma să pătrundă în România pe la Oradea, ajungând apoi la Timișoara și mergând mai departe, spre Lugoj, acolo unde ar urma să se despartă pe cele două ramuri ale coridorului IV pan-european: o ramură sudică, al cărei traseu va duce înspre Bulgaria, prin Calafat (zona podului Calafat-Vidin), și o ramură care va continua practic traseul existent al autostrăzii A1, ducând înspre Constanța.

În discursul meu, am pledat pentru includerea Timișoarei pe acest nou coridor rutier european și pentru implementarea acestuia pe baza fondurilor europene, având în vedere avantajele multiple pe care le-ar genera în județul Timiș, pe principiul bine-cunoscut din vremuri străvechi potrivit căruia pe traseul pe unde trec caravanele există prosperitate. De aceea, Via Carpathia ar putea reprezenta pentru județul nostru o oportunitate excelentă, plasând Timișul la o răscruce de drumuri care străbat Europa pe direcțiile Nord-Sud și Vest-Est.

Proiectul Via Carpathia ar crea, de asemenea, o importantă gamă de beneficii, pornind de la principiul accesibilității și mobilității mărfurilor și persoanelor.

Contribuțiile de ordin economic, social, turistic, cultural, administrativ etc. ar fi substanțiale, generându-se prosperitate și coeziune pe această axă Nord-Sud, aspect foarte important, cu atât mai mult cu cât majoritatea culoarelor pan-europene străbat Europa de la Vest la Est. Proiectul ar putea ajuta, de aceea, și zonele defavorizate din mai multe țări plasate de-a lungul acestei noi căi de comunicație.

Iniţiativa vizând realizarea Via Carpathia a aparținut europarlamentarului polonez Tomasz Poreba, care a lansat ideea în anul 2006, la propunere aderând încă de la început Lituania, Polonia, Slovacia, Ungaria și, ulterior, România şi Bulgaria.

UPDATE: În cadrul Comisiei de Transport a Parlamentului European de la finalul lunii noiembrie 2012 urma să fie supusă la vot propunerea domnului Tomasz Poreba vizând amendarea normelor TEN-T existente, astfel încât întreaga rută Via Carpathia să fie inclusă în cadrul acestei rețele europene de transport, pentru a putea beneficia de finanțare europeană, cel mai mare obstacol în acest sens fiind reprezentat de metodologia rigidă a Uniunii Europene de definire a centrelor urbane prin care trec culoarele pan-europene.

Bruxelles, 08 octombrie 2012

Referințe media:

Judetul Timis a fost inclus intr-un nou coridor rutier european: Via Carpathia

Via Carpatia – autostrada care leagă Lituania de Grecia, va traversa Vestul şi Sudul României

Sanse pentru autostrada Via Carphatia

România a fost inclusă într-un nou coridor rutier european: Via Carpathia

Sustinere Bruxelles ViaCarpathica, 2012 1Bruxelles Sustinere ViaCarpathia

Bruxelles Sustinere ViaCarpathia

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.