Piste de biciclete în zona metropolitană Timișoara

Dezvoltarea zonei metropolitane Timișoara și a județului Timiș, în general, sunt aspecte care mă preocupă în mod constant și pentru care am întreprins demersuri concrete în decursul activității mele administrative.

În acest sens, pe lângă conceptul de metropolizare a Timișoarei – proiect de anvergură elaborat și dezbătut în cadrul Consiliului Consultativ Economic – am inițiat, la jumătatea lunii octombrie 2015 un proiect de hotărâre de Consiliu Județean care propune realizarea de piste de biciclete pe traseul drumurilor județene în zona periurbană a Timișoarei.

Vizate de acest proiect sunt direcțiile Moșnița Nouă, Dumbrăvița, Giroc, Sânmihaiu Român, respectiv porțiunea de drum care duce către Aeroportul Internațional Timișoara, pornind de la DN6. Piste de biciclete ar putea fi realizate, de asemenea, și pe tronsonul Sânandrei – Dudeștii Noi – Becicherecu Mic, respectiv pe tronsoanele Bucovăț – Moșnița Veche, Săcălaz – Sânmihaiu Român, utilizate și în prezent de către angajații care își desfășoară activitatea la unitățile industriale din zonă.

Dezvoltarea unei astfel de rețele de transport alternativ ar putea fi realizată în parteneriat cu toate unitățile administrativ-teritoriale din arealul menționat și CNADNR, fiind necesară, într-o primă etapă, elaborarea urgentă a studiilor de oportunitate și a documentației tehnico-economice necesare, astfel încât administrația județeană să poată depune aplicații pentru accesarea de fonduri europene chiar în primele sesiuni de depunere de proiecte, în intervalul ianuarie – martie 2016.

Printre argumentele pe care le-am invocat în expunerea de motive a proiectului depus se numără în primul rând imperativul de a răspunde cerințelor generate de dezvoltarea continuă a zonelor rezidențiale și industriale din jurul Timișoarei, în contextul în care persistă încă o serie de carențe și probleme în sistemul de transport public și special, în special în zona periurbană a orașului. Aceste probleme, care ne sunt frecvent semnalate de către cetățeni, sunt cauzate de tarife, de rutele mijloacelor de transport în comun, stațiile de oprire, orarele de funcționare, gradul de confort oferit ș.a. De aceea, pentru a sprijini la modul concret dezvoltarea Timișoarei și județului, consider că trebuie create condiții cât mai prielnice în vederea îmbunătățirii mobilității forței de muncă. În plus, există și alte categorii care sunt afectate de calitatea defectuoasă a infrastructurii existente în acest moment: elevii și studenții care se deplasează la unitățile de învățământ din oraș, sportivii, turiștii, persoanele care fac zilnic naveta între localitățile din zona periurbană înspre municipiu, la locurile de muncă.

Pentru toate aceste categorii, crearea unei alternative la modalitățile de deplasare utilizate în prezent se va dovedi benefică, diminuându-se în același timp și pierderile economice generate direct sau indirect de timpii morți cauzați de ambuteiajele din trafic și contribuind, chiar și în parte, la decongestionarea traficului în numeroase puncte critice.

Utilizarea bicicletelor răspunde însă și unei alte exigențe, pe care județul Timiș s-a angajat să o ducă la îndeplinire, în baza aderării noastre la Strategia 20-20-20: obligativitatea reducerii cu 20%, până în anul 2020, a noxelor.

Posibilitatea de a folosi pistele de biciclete pentru deplasările înspre sau în afara orașului va contribui, de asemenea, la creșterea mobilității, inclusiv pe perioada week-end-ului, în scop recreațional, turistic sau chiar comercial, având în vedere faptul că multe dintre marile centre comerciale sunt situate în zonele de ieșire din Timișoara. Pistele realizate pe traseul drumurilor județene ar continua, astfel, rețeaua de piste de biciclete configurată deja în interiorul municipiului, dezvoltând-o, și încurajând utilizarea bicicletelor pentru deplasările urbane și în proximitate, cu beneficii inclusiv în ceea ce privește sănătatea.

Implementarea unui astfel de sistem de transport alternativ, după modele funcționale în multe zone metropolitane din țările europene dezvoltate, impune însă crearea unei infrastructuri de transport adecvate, care să asigure securitatea deplasării în trafic a bicicliștilor. Și aceasta întrucât în acest moment, prin deplasarea acestora pe carosabilul șoselelor din zona periurbană, gradul de expunere la accidente rutiere este ridicat.

Acestea sunt, expuse succint, o parte dintre motivele pentru care consider că este oportună implementarea unui astfel de proiect, cu atât mai mult cu cât debutul noului exercițiu financiar UE 2014 – 2020 oferă autorităților din județul Timiș posibilități de finanțare, prin accesarea de fonduri europene nerambursabile.

Posibilele variante pe care le am în vedere sunt reprezentate de programele transfrontaliere România – Serbia, România-Ungaria ș.a. Pentru valorificarea acestor oportunități și pentru utilizarea eficientă a acestor fonduri ce revin României este nevoie însă de determinare și promptitudine, de mobilizarea profesionistă a resurselor tuturor organismelor responsabile și de pregătirea urgentă a documentației necesare. Și aceasta în contextul în care licitațiile de proiecte în cadrul programelor operaționale vizate vor fi deschise în perioada imediat următoare.

(Articol publicat și în Agenda CJ Timiș, 27 decembrie 2015)

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *