Parcul industrial, drumurile transfrontaliere şi deschiderea de noi puncte de frontieră - priorităţile DKMT

Parcul industrial, drumurile transfrontaliere şi deschiderea de noi puncte de frontieră – priorităţile DKMT

6 mai 2013

Marian Vasile, vicepreşedinte CJ Timiş: „Cu toţii ne dorim revitalizarea euroregiunii DKMT”

DKMT înseamnă, pentru mulţi, un concept destul de vag. Regiunea Dunăre-Criş-Mureş-Tisa are multe proiecte, dar puţine s-au materializat până acum. Se vorbeşte demult de o linie ferată Timişoara-Szeged, se vorbeşte de ceva timp de un parc industrial, unde să lucreze oameni din România, Ungaria şi Serbia, iarFIRMEdin cele trei ţări să-şi găsească locul, se vorbeşte de multe, dar parcă prea multe vorbe şi prea puţine fapte.

S-a făcut o echipă de intervenţii la nivelul eruoregiunii, s-a mai făcut una-alta, dar alte proiecte concrete pe care să pui degetul şi să spui marca DKMT… nu prea… Acum, nouaCONDUCERE a Consiliului Judeţean Timiş vrea să treacă la fapte. „DKMT a stagnat. Ambiţia noastră este să revitalizăm euroregiunea”, a spus Marian Vasile, vicepreşedintele CJ Timiş, prezent la adunarea DKMT ce s-a desfăşurat sâmbătă la Beba Veche. În fiecare an, adunarea se mută, ori în România, ori Serbia, ori Ungaria. Proiectele însă sunt de ceva timp în adormire sau pe hârtie…

Parcul industrial, drumurile transfrontaliere şi deschiderea de noi puncte de frontieră - priorităţile DKMT

Vestul extrem vrea punct de frontieră

Sâmbătă, totul a început la Triplex Confinium – locul unde se întâlnesc graniţele României, Serbiei şi Ungariei – unde a fost ridicat şi un monument. Beba Veche reprezintă practic vestul extrem al României. Acolo a avut loc un cros al copiilor din cele trei ţări, fanfara Pro Amiciţia i-a încântat pe cei prezenţi, iar oficialităţile şi-au rostit… proiectele. Un bun prilej în care se deschide graniţa, iar oamenii din cele trei ţări se întâlnesc. De altfel, acesta este un alt punct important pe agenda DKMT – deschiderea graniţei în acest punct de confluenţă al celor trei ţări. Deşi văd „unul în grădina altuia”, locuitorii din satele de la graniţă trebuie să ocolească kilometri buni pentru a se întoarce, practic, aproape în acelaşi loc. Şi Schengenul ar fi o soluţie, cel puţin pentru unguri şi români, deocamdată. Până atunci însă, oamenii de la graniţă îşi văd fraţii, rudele, vecinii atunci când se mai deschide punctul de trecere de la Triplex Confinium – de câteva ori pe an. Aici se doreşte un punct de trecere pentru trafic uşor. Deschiderea unui astfel de punct ar scurta distanţa de la Szeged la Timişoara cu 15 kilometri.

Viorel Coifan: „Cel mai important punct la ora actuală pe agenda euroregiunii este crearea parcului industrial”

Invitat de onoare al adunării a fost Viorel Coifan, cel care a fost la conducerea judeţului atunci când această adunare s-a născut. „Poate ar trebui în timp să facem un monument circular, pentru că, poate, în curând, nu vom mai avea frontiere. În 1996 am ţinut aici prima reuniune, într-o perioadă dificilă – Ungaria era deja în Uniunea Europeană, noi vroiam să fim în UE, iar în Serbia erau probleme. A fost şi va fi o poveste de succes. Ea va funcţiona bine atâta timp cât cetăţenii ei vor simţi acest lucru. Cel mai important punct la ora actuală pe agenda euroregiunii este crearea parcului industrial. Când se va crea acel parc industrial va fi un miracol pentru judeţele din zonă. Există toate şansele să se dezvolteECONOMICzona, prin intermediul acelui parc industrial”, a spus Viorel Coifan.

„Trebuie să se facă mult mai mult, mult mai repede”

S-a vorbit, din nou, despre linia de cale ferată Timişoara-Szeged. Toţi sunt de acord cu dezvoltarea acestei linii de cale ferată. „Mă bucur că Ungaria şi Serbia au găsit o soluţie pentru infrastructura feroviară comună. Sper să facem şi noi acest lucru cu linia ferată Timişoara-Szeged. Sper să facem acest lucru cu toate proiectele, nu doar cu cu cele de infrastructură”, a spus Marian Vasile. Primarul de la Beba Veche le-a ceut celor din DKMT sprijin pentru parcul industrial şi drumul de la Beba Veche spre Kubekhaza. Studiul de fezabilitate şi proiectul tehnic există deja pentru acest drum. „Insistăm pe acest parc industrial. În zona Triplex Confinium, Primăria Beba Veche este proprietară pe aproximativ 35 de hectare. Am reuşit să finalizăm studiul de fezabilitate. Nu ştiu unde s-au împotmolit lucrurile. Poate trebuie un studiu de fezabilitate şi pe relaţia România-Ungaria, Serbia are unul. Cred că dacă s-ar termina şi acest studiu de fezabilitate putem trece mai departe şi putem accelera eforturile noastre pentru terminarea acestui obiectiv. Durează de mulţi ani de zile, dar rezultatele nu se văd. Trebuie să se facă mult mai mult, mult mai repede”, a spus primarul din Beba Veche, Ioan Bohancan. „Au fost făcute demersuri şi ar trebui să le continuăm. Avem o prioritate de a aloca fonduri din parte UE pentru astfel de iniţiative. Nu ar trebui să ne limităm doar la programele transfrontaliere pentru finanţare, putem căuta soluţii şi pe alte paliere. Cred că suntem pe drumul cel bun, atât cu drumul cât şi cu proiectul parcului industrial”, a spus Marian Vasile.

„Suntem într-o perioadă de pregătire şi finanţare pentru următorul ciclu de finanţare 2014-2020”

România a şi predat preşedinţia DKMT. În fiecare an, conducerea regiunii DKMT se schimbă. „Avem câteva necesităţi exprimate de membrii DKMT privitor la această zonă. Atât eu cât şi nouaCONDUCERE a judeţului Timiş am avut o perioadă de acomodare activă în ceea ce priveşte euroregiunea DKMT. Îmi dau seama că avem un interes comun şi dorim să revitalizăm tot ce înseamnă euroregiunea noastră – colaborarea între judeţe şi regiuni, colaborarea locală între unităţi administrative şi, nu în ultimul rând, să încercăm să întărim serviciul de utilitate publică care se ocupă de coordonarea actiivităţilor noastre. Suntem într-o perioadă de pregătire şi finanţare pentru următorul ciclu de finanţare 2014-2020”, a spus vicepreşedintele CJ Timiş.

Marian Vasile: „Aşteptăm ca toate regiunile, judeţele, să se implice”

„Mă bucur că discuţiile au fost intense, un real interes din partea tuturor. Cu toţii ne dorim revitalizarea euroregiunii DKMT, incluzând şi serviciul de utilitate publică. Au fost expuse diverse teme. Echipa de experţi, până în noiembrie, trebuie să vină cu o fundamentare în interesul tuturor. Parcul industrial tranfrontalier, care implică şi racordurile rutiere, drumurile tranfrontaliuere trebuie susţinute. Cele trei regiuni din DKMT şi-au exprimat toate poziţia de a avea mai multe puncte de frontieră deschise. Parcul industrial, punctele de frontieră, drumurile transfrontaliere sunt priorităţile DKMT. Trebuie să formăm o delegaţie comună, care trebuie să facă lobby la Bruxelles pentru regiune. Aşteptăm ca toate regiunile, judeţele, să se implice”, a declarat Marian Vasile.

Sursa: http://ziuadevest.ro/actualitate/39589-parcul-industrial-drumurile-transfrontaliere-i-deschiderea-de-noi-puncte-de-frontier-prioritile-dkmt.html

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *